Vansbro

Vi åkte ju som sagt upp till Vansbro. Jag, Natalie, mamma/mormor och Martin (lillebror/morbror).
När vi åkte hemifrån va det strålande solsken och över 30 grader varmt.
Körde i ett sträck ända upp. Jag orkade inte stanna! Natalie sov nästan hela vägen upp. Tyvärr vart ju resan lite längre än planerat då vi körde lite fel. Missade att vi skulle svänga av mot Sälen så vi hamnade i Leksand och nästan framme i Rättvik. Men jag drog i gång gps:en i mobilen och den guidade oss genom skogen till Vansbro. Praktiskt det där!
Mamma sa hela tiden att det va sån fin natur där uppe överallt så nu fick hon ju se lite extra av den! ;)
Vart dock en timmes extra bilresa också. Men vi kom ju fram tillslut.

Väl framme stod syrran längs vägen och visade vart vi skulle bo. Huset låg precis i en kurva så det vart en tvärnit in på gården och vi välkomnades även av ovädret. Hann precis komma in, dock inte med några grejor. Det började åska, blixtra, spöregna och hagla.



Saknade redan solen och värmen...
Haglade till och med in i skorstenen så vi fick in lite hagel också. ;)

Va ett jättefint hus vi bodde i. Det ägdes av syrrans killes farbror och han älskar gamla grejor så huset va självklart möblerat i gammal stil. Huset va från sent 1700 tal och hade nog inte rustats speciellt mycket sen dess. Utsidan och köket va väl det som det hade gjorts nåt åt.



Huset



En tavla på hur gården såg ut förr



Trappan upp till övervåningen



Sovrummet där vi sov



Sovrummet där syrran och hennes kille sov



Hallen uppe



Trappan igen fast ner den här gången



Vardagsrummet



Ett jättefint gammalt skåp i vardagsrummet som jag skulle vilja ha



Gigantisk öppenspis från 1796. Mysfaktor = HÖG



Hunden Freja 16,5 år gammal
Hon va så söt. När hon va inne så orkade hon knappt gå, men när hon kom ut så lunka hon runt och sprang och jaga sork på åkern. Galen hund! ;) Fick tyvärr inte med hunden Bamse på bild. Han va bara 8 månader. Helt underbar! Ville nästan ta med honom hem. Han va en blandras mellan Golden, Collie och nåt mer som jag inte kommer ihåg.

Kändes som att man åkte tillbaka i tiden när man klev in i huset. Va sååå mysigt! Kommer gärna tillbaka om jag får!

På tisdagkväll gjorde vi inte så mycket. Installera oss och åt mat typ.

På onsdagen åkte vi till Borlänge. Va 9 mil dit. Kollade först på när Markus spelade match (som jag skrev tidigare) och sen åkte vi till ett stort köpcentrum "Kupolen" och åt mat och kikade runt i lite affärer. Har återigen kommit på att shoppa med min mamma inte är nån höjdare. Hon ska kolla så noga på varenda grej så det tar ju 100 år i varje affär. *suck* Men jag jaga runt henne lite. ;)
När vi va inne på KappAhl hittade jag dom här "ridbyxorna" i storlek 56.



Sååå söta! Hade nästan lust att köpa ett par till Natalie. Fast i en lite större storlek så klart. Men det vart inga... Snålgöte tog över! ;)

Sen åkte vi tillbaka till Vansbro och åt middag och hade lite kvällsmys.

På torsdagen tog vi en tur i Vansbro centrum. Fanns inte så mycket att se direkt. :( Sen kunde man inte gå in med vagn i alla affärer så dom missade lite kunder. Natalie sov och jag kunde ju inte gärna lämna henne kvar ute. Så det vart inget shoppande. Va dock till en godisaffär och handlade lite färdkost. Hade runt 500 sorters smågodis och massa annat. Dock kostade det 8.95 kr/hg så det vart inte så mycket godis handlat som man hade velat. Mycket gott fanns det. Notan för mig gick på 78,50. Hade kunnat handlat för flera hundra om jag inte hade stoppat mig själv.
Efter Vansbrotitten åkte vi till Eldforsen där syrran jobbar på ett café. Tog oss en fika och pratade lite med syrran och ägaren av cafét. Hon fyllde 80 år och hade haft cafét hur länge som helst. Kommer en liten film/dokumentär om henne på tvn i höst. Vi har så klart redan sett den. ;) Krutgumma skulle man kunna kalla henne. Hon har jobbat hårt i sina dagar hon.
Sen drog vi oss in i Vansbro igen och sa hejdå till syrrans kille och hans farbror. Ville ju tacka för att vi fick bo med dom i hans hus. Som tack för att vi kom fick vi en varsin kasse med blommor (han äger en blomsteraffär bl.a.) innehållande: 1 ormbunke, 1 orkidé, 1 fredskalla och 1 myrtel. Tack så jättemycket!!!  Vart jätteglad för dom fina blommorna.

När vi hade sagt hejdå åkte vi och tankade bilen och sen gick färden hemåt, men vi släppte av mamma i Borlänge. Hennes karl hade tagit tåget upp dit och dom skulle spendera några dagar tillsammans.
Så jag, Natalie och Martin åkte själva hemåt med bilen FULL av packning...

Körde 90 mil på dom här tre dagarna så jag va ganska trött när vi kom hem. Tog en middag på grillen då jag inte orkade laga mat när vi kom hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0